BB en Balhoofd repareren

Balhoofdlager zitting repareren.

Bij sommige carbon fietsen ligt het balhoofdlager in een carbon zitting. Bij het doorrijden met balhoofdspeling kan deze lagerzitting uitslijten waardoor het balhoofdlager niet meer strak in het frame past. U ervaart dan constant balhoofdlager speling. Deze lagerzitting kunnen wij weer terug brengen naar de originele specificaties waardoor het lager weer een perfecte passing heeft.

uitgesleten balhoord lager

 

(Pressfit BB) Trapaslager zitting repareren.

Sommige trapashuizen (bottombracket/BB) zijn full carbon (o.a. bij Trek, Ridley, Cannondale en Specialized). Veelal gebruikt de fabrikant hiervoor een press fit trapas lager. Of een niet geperst standaard industrieel lager.

Door slijtage of gebrek aan onderhoud kunnen deze full carbon lagerzittingen in het trapashuis ovaal uitslijten. Het lager zal daarom teveel speling krijgen. Dit merkt u tijdens het fietsen. En aan de speling op het cranckstel ongeacht of er nieuwe trapaslagers zijn gemonteerd.

Onze reparatie techniek kan de bottombracket diameter weer terug brengen naar de originele specificaties. Zodat dezelfde maat pressfit lager wederom goed passend geperst kan worden. 

pressfit lager zit los

 

 

Aluminium trapashuis vastzetten

Bij verouderde fietsen kan de aluminium bracketpot (het gedeelte waar de trapascups in geschroefd worden) loslaten. Veelal door corrosie werkt het aluminium trapashuis zich los van de lijm. Met een onverklaarbare speling tot gevolg. Doordat het trapashuis vaak maar aan 1 zijde loskomt, zagen wij hem in zijn geheel uit het frame. Een op maat gedraaide nieuwe trapasbus verlijmen wij weer in het frame vast. Met schroefdraad naar wens. Veelal Italiaans draad of Engels BSA draad. Italiaans draad herken je overigens aan een grotere binnen diameter dan BSA draad. Ook is de bracketpot van italiaans draad breder in zijn geheel, 70mm. Terwijl BSA 68mm is.

trapas speling

/trap as pot los